Chokladmuffins



En av mina läsare ville veta receptet på chokladmuffinsarna jag bakade, så jag skriver in det nu på samma gång.

2 - 3 dl fullkornsmjöl av dinkel (jag använde vanligt vetemjöl)
1 dl fiberhavregryn
1 dl hackad mandel
1 - 2 msk flytande honung
2 tsk bikarbonat (samma sak som matsoda)
5 msk grovhackad, mörk choklad (minst 72% kakaohalt)
1 banan
1/2 dl rapsolja
1 uppvispat ägg
2 dl naturell lättyoghurt vanilj

Gör så här: Sätt ugnen på 200 grader, blanda samtliga torra ingredienser och kryddor i en bunke. När allt är blandat tillsätter du under omrörning, honung, rapsolja, vaniljyoghurt, mosad banan, mörk hackad choklad och det uppvispade ägget. Rör till en kladdig men sammanhållande smet. Klicka med en sked ut smeten i formar på baklåtspapperklädd plåt. Grädda i mitten av ugnen i 15 - 20 minuter. Låt svalna på galler.

Personligen gillade jag dessa muffinsar. De är både nyttiga och goda. Men jag använde som sagt vanligt vetemjöl och sedan hade vi lite för lite honung hemma och ingen vaniljyoghurt heller. Så våra blev kanske inte riktigt som de borde vara. Jag ska testa nästa gång att byta ut den mörka chokladen till vanlig choklad, eftersom jag inte gillar mörk choklad. De blev inte lika söta som vanliga muffinsar, smeten var god och muffinsarna var hyfsat goda. Men hade antagligen varit godare om jag hade haft alla de rätta ingredienserna.

Kommentarer
Postat av: anne

åh gud vad gott..

2009-08-08 @ 16:33:24
URL: http://annebertelsen.blogg.se/
Postat av: ★ L i i n n e e e a ★

Åååh gud så gott,

tack för tipset (:



2009-08-08 @ 17:43:05
URL: http://linneadofs.blogg.se/
Postat av: Johanna

Goda dem ser ut :)



Kika gärna in på min blogg :) Kram

2009-08-21 @ 12:01:35
URL: http://johannaakvarnstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0